VEDAT ÖZDAN /
Bejan Matur ve
Son Dağ üzerine
Platona göre kainattaki tüm varlıklar, kendine içsel bir enerji
ve istekle görünmezler dünyasındaki ideal hallerine doğru
hareket halindedir.
Tarihsel Materyalizmin de İslam felsefesindeki İşrak
Düşüncesinin de temelinde Platonun bu iddiası vardır!
İşrak Arapça ışıkla, aydınlıkla ilgili anlamına gelir.
İşrak düşüncesine göre kainattaki tüm canlılar kutsal bir aşkla
Allahın takdir ve işaret ettiği mükemmel (ideal) hallerine
yönelme ve ona ulaşma arzusu içindedir.
İşrak düşüncesine göre gerçeğe akıl yoluyla değil, ancak kalp ve
sezgi yoluyla ulaşılabilir.
Malum Furuğu, Hâfızı, Firdevsiyi, Sâdiyi ziyarete İrana
gidiyoruz. Aşk kelimesinin kökeni Farsça ışkdan gelir. Işk
sarılma, bir olma anlamına gelir. Farsça aşaka sarmaşık
demektir.
Platonda aşk, insan ile Tanrı arasındaki boşluğu dolduran ve
mesafeyi kapatan bir araçtır.
Sarmaşık ağaca aşkla sarılır ve görünmezler dünyasındaki ideal
haline büyük bir arzuyla yükselir.
Aşk İçin Gece adlı şiirinde Bejan Matur şunu der:
Sevişmek bir sarmaşığın kalbiyle düşünmektir.
Açmaktır kendini sonsuzluğa
Bu hafta yayımlanan son kitabı Son Dağdaki Ne Zamandı adlı
şiirindeyse:
Sonra bir ağacın yanında duruyoruz
Bir sarmaşık durduruyor bizi
İnadı ve tutunma isteğiyle
Bir acıyı hatırlatıyor.
Bana dönerek bak diyorsun.
Onun büyümesine nasıl da engel!
Oysa ben başka kelimelerle görüyorum.
İnat mesala,
Arapçadan bize kadar uzanan
Aşk sonra.
Sana kelimelerden söz ediyorum.
Köklerin acıyı anlamasından.
Bana aşk gibi görünen
Sende boğulma.
Mutluluk yok o an
Aklın alanındasın hep
Ve dönmezsin.
Bense
Durmadan dalların kırılışını duyuyorum
Kulağımda çınlayan gövdenin yıkılışını.
Ama gidiyoruz işte
Suları geçerek
Vadileri kollayarak ileriye.
Bilmediğimiz karanlığa gidiyoruz.
Sonra bir ses durduruyor bizi
Ağaçlardan birinin
Yıkılma sesi.
Aynı anda dönüp damarlarına bakıyoruz
Tüm orman ayaktayken
Onun yıkılışına...
Biz geçerken köklerini bırakan,
Biz geçerken damarları kuruyan
O ağaçtan,
Aşk da çekip gitmiş.
(...)
Kaynak : http://t24.com.tr/
|